نقد آرمان و اعتماد به شبكه‌هاي مجازي

دو روزنامه اصلاح طلب روز گذشته مطالبي عليه شبكه‌هاي اجتماعي و تلگرام داشتند؛ رسانه‌هاي جرياني كه همواره جريان اصولگرا و ارزشي را متهم به سخت‌گيري در مورد شبكه‌هاي اجتماعي مي‌كنند. هادي خانيكي، از مقامات دولت اصلاحات در سرمقاله روزنامه اعتماد با عنوان «دخمه‌هاي انعكاس توهم» مي‌نويسد: «شبكه‌هاي اجتماعي كه به درستي ظرفيت خلق جهاني متكثر، متنوع و گشوده در فهم و نقد را دارند، گاه اين جهان را براي شكل گيري انديشه‌هاي آزاد به خدمت مي‌گيرند. دنياي قطبي شده رسانه اي، بازار حرف‌هاي نسنجيده را گرم مي‌كند و مي‌كوشد كنشگري را از ميدان‌هاي آزادي و دموكراسي به پس كوچه‌هاي خشونت و نفرت بكشاند. هوشيار باشيم كه فضاي نقاد شبكه‌ها به تسخير آفرينندگان و فروشندگان سخنان بي پايه درنيايد. »اين نكته هم البته جالب است كه روزنامه اعتماد در حالي در مورد تسخير شبكه‌هاي مجازي با فروشندگان سخنان بي پايه هشدار مي‌دهند كه دروغ‌هاي شاخ دار و بي سر و ته پيچيده در فضاي مجازي قريب به اتفاق از حلقه‌هاي اصلاح طلب فضاي مجازي بيرون مي‌آيد... روزنامه آرمان هم در مصاحبه‌اي با مصطفي اقليما از قول اين جامعه شناس آورده كه «در شرايط كنوني فضاي مجازي به يكي از كانون‌هاي مناقشات خانوادگي تبديل شده و منشأ بسياري از مشاجرات بين زن و شوهر است. برخي از افراد تا ساعت‌هاي پاياني شب سرگرم فضاي مجازي هستند و به همين دليل از ايجاد صميميت و محبت در فضاي منزل غافل مي‌شوند. به همين دليل نيز اينگونه رفتار با واكنش اعضاي خانواده و به‌خصوص همسران مواجه شده و فضاي خانواده را مكدر و غبارآلود مي‌كند... فضاي مجازي في النفسه بد ‌نيست بلكه مي‌تواند كاركرد مفيدي در فرايند جامعه داشته باشد. »گرچه هر دو اين هشدارها درست و قابل توجه است، اما بيان آن از سوي رسانه‌هاي اصلاح‌طلب در چارچوبي وراي درستي و نادرستي مورد توجه است. اين مواضع در واقع مهر صحت بر مواضع منتقدانه نسبت به شبكه‌هاي اجتماعي دارد؛ مواضعي كه اصلاح‌طلبان آنها را مخالف آزادي قلمداد مي‌كردند. 
ارگان كارگزاران: گفت و گوي روحاني بهره‌اي براي مردم نداشتهفته نامه صدا، ارگان حزب كارگزاران سازندگي و از حاميان دولت اذعان كرد كه گفت‌وگوي تلويزيوني اخير رئيس جمهور بهره‌اي براي طبقات پايين نداشته است. اين هفته نامه در بخشي از مطلبش در مورد اين گفت و گو مي‌نويسد: «رشيدپور از جايگاه يك آدم طبقه متوسط سؤال مي‌كرد و حرف‌هاي او براي طبقه‌اي كه توئيتر دوست دارند، حساب‌هاي بانكي بلوكه شده دارند و اخبار ماشين هيبريدي را دنبال مي‌كنند جذاب بود. طبقات پايين‌تر جامعه از اين گفت‌وگو بهره‌اي نبردند چون مجري نمايندگي‌شان نمي‌كرد. چون دغدغه آنها با مجري همخوان نبود. اين خوش‌شانسي رئيس‌جمهور بود كه چنين مجري‌اي رو به روي او نشست... » بسياري از منتقدين دولت هم معتقد بودند آنچه آن شب پرسيده و پاسخ داده شد، ربطي به دغدغه‌هاي اصلي مردم نداشت و در واقع هفته نامه حامي دولت هم بر اين موضع صحه گذاشته است. 
فتنه‌گران با نظام نبودند بر نظام بودند آقاي جهانگيري!روزنامه كيهان نقدي كوتاه بر سخنان معاون اول رئيس‌جمهور نوشته است. اسحاق جهانگيري در جلسه شوراي اداري استان فارس گفته است كه «نمي‌توان هيچ‌كس و جرياني را كه با نظام بوده‌اند حذف كرد، ‌دوران حذف سپري شده و بايد با يكديگر گفت‌وگو كنيم، گفت‌وگو بين جريان‌هاي سياسي و گفت‌وگوي ملي بين اقوام. »كيهان در اين باره مي‌نويسد: «منطق نظام حذف افراد و جريان‌ها نيست اما اگر افراد اخراجي بر جدايي از نظام و بازي در نقشه و زمين دشمن اصرار داشته باشند، آن‌گاه حكم مسئله فرق مي‌كند. ملاك حال امروز افراد و جريان‌هاست يعني «آنها كه با نظام و انقلاب هستند» نه كساني كه به قول جهانگيري «با نظام بوده‌اند». فتنه‌گراني كه با نظام و انقلاب بودند اما در فتنه‌هايي مانند فتنه 78 و 88 در جبهه ضدانقلاب قرار گرفتند و زير علم «نه به جمهوري اسلامي»، «مرگ بر اصل ولايت فقيه»، «انتخابات بهانه است - اصل نظام نشانه است» ايستادند و شتر فتنه شدند و سرانجام، اوباش هتاك به ساحت امام حسين(ع) را مردمان خداجو خواندند، قطعاً از دايره نظام و انقلاب بيرونند. درواقع امثال آقاي جهانگيري بايد به آن جماعت تشر بزنند كه چرا بادشمن همكاري كردند و با نظام درافتادند. »
سایر اخبار این روزنامه